Cover for article 'Tulevaisuuden palveluasumista kehitetään käyttäjien kanssa'

Palveluasumiseen ja senioreiden koteihin kehitetyt digituotteet ja -palvelut eivät jää pölyttymään kaappien hyllyille, kun käyttäjät ovat mukana kehittämisessä alusta alkaen ja tuotteiden käytettävyys testataan heidän arjessaan. Hyvin toimivat ratkaisut maksavat monella tapaa itsensä takaisin niin kuluttajalle, yritykselle kuin yhteiskunnalle.

HIPPA-hanke yritysten väylänä autenttisiin käyttöympäristöihin

6Aika: HIPPA – Hyvinvointia ja parempaa palveluasumista digitalisaation avulla -hankkeessa tehdään innolla töitä käyttäjälähtöisen palveluasumisen kehittämiseksi. Yrityksillä on ollut harvoin, jos ollenkaan, pääsyä aitoihin palveluasumisympäristöihin kehittämään ja testaamaan tuotteitaan. Tässä hankkeet sekä korkeakoulujen ja kaupunkien innovaatiokeskittymät voivat olla tärkeänä apuna.

Medeka Oy:n virtuaalireittiä kokeiltiin HIPPA-hankkeen organisoimana Tampereella Kuuselakeskuksessa. “Tämäntyyppisen testauksen tekeminen itse olisi ollut täysin mahdotonta. Ei minulla olisi ollut mahdollisuuksia päästä tällaiseen aitoon ympäristöön tekemään, ja vielä hyvin johdetusti. Kuuselakeskuksessa oli mahtavat puitteet ja sitoutunut käyttäjä- ja työntekijäporukka. Myös johto oli sitoutunut tähän”, kehuu Medeka Oy:n toimitusjohtaja Kalle Punto.

Katso video: Medeka Oy testasi virtuaalireitti-palvelua Kuuselakeskuksessa.

”Yritysten on tärkeä ymmärtää asiakasta, jolle tuotetta tai palvelua myydään, sekä toimintaympäristöä, johon ratkaisuja kehitetään. Yrityksille on ollut arvokasta, että hankkeen testausten kautta ovet ovat avautuneet palveluasumisen toimintaympäristöihin”, taustoittaa projektipäällikkö Tarja Heinonen Tampereen ammattikorkeakoulusta.

Monialainen yhteiskehittely tuottaa oivalluksia

“Yhteiskehittelyn keinoin käyttäjät voivat osallistua tuotekehityksen kaikkiin vaiheisiin. Siten luodaan tuotteita, jotka tuovat lisäarvoa käyttäjien arkeen ja menestyvät markkinoilla. HIPPA-hankkeessa yhteiskehittelyihin ja testauksiin osallistuu myös ammattikorkeakoulujen opiskelijoita. Tämä tarjoaa opiskelijoille monipuolisesti oppia siitä, mitkä asiat ovat käyttäjille tärkeitä ja miten menestyviä tuotteita kehitetään, sanoo projektipäällikkö Toini Harra Metropolia Ammattikorkeakoulusta.

”Olemme kehittäneet testauskäytäntöjä ja -ympäristöjä yhdessä ammattilaisten ja asukkaiden kanssa. He ovat päässeet kokeilemaan, miten yritysten kehittämät ratkaisut vastaavat heidän tarpeisiinsa. Olemme kuvanneet hyvät käytännöt visuaalisesti niin, että kaikkien testauksista ja käyttäjäkokeiluista kiinnostuneiden on helppo tutustua prosessin etenemiseen. Nämä visualisoinnit ovat joulukuussa nähtävissä uudessa verkkopalvelussamme TUTTU net.”, kertoo projektipäällikkö Kirsi Jokinen Oulun ammattikorkeakoulusta.

”Käyttäjien mahdollisuus kokeilla innovaatiota helpottaa käyttöönottoa ja teknologian käytön omaksumista. Testaukset ja käyttäjäkokeilut tekevät hyötyjä näkyviksi. Ja käyttäjäpalaute auttaa puolestaan yrityksiä kehittämään ratkaisuja vastaamaan paremmin käyttäjien arvoja ja tarpeita”, Jokinen jatkaa.

Seniorikeskukset tuotteiden ja palveluiden käyttöympäristöinä

Korona on vaikeuttanut joidenkin tuotteiden testausta autenttisissa ympäristöissä, mutta myös etätestaukseen on löydetty keinoja. Tämä on vaatinut uuden oppimista myös henkilökunnalta.

“Myllypuron seniorikeskuksessa on tehty valtava digiloikka koronavuoden aikana. Henkilökunta otti joustavasti haltuun uusia tehtäviä ja välineitä sekä opetteli uusia taitoja”, kehuu Myllypuron seniorikeskuksen osastonhoitaja Mirja Kiiski. “Digitaaliset palvelut ja teknologia antoivat meille mahdollisuuden tuottaa monipuolisia etäpalveluja kotona asuville ikäihmisille ja mahdollisti myös osastolla asuvien ikäihmisten yhteydenpitoa läheistensä kanssa”, Kiiski kertoo.

Katso video: Hublet Tablettia testattiin Myllypuron seniorikeskuksessa.

“Meidän testauksissamme loppukäyttäjänä oli hoitohenkilökunta. Testaukset onnistuivat hyvin, yritys sai runsaasti palautetta käyttökokemuksista ja ideoita ratkaisun kehittämiseen. Johdon tuki on tärkeää, koska sitä kautta saadaan riittävät resurssit. Se taas innostaa henkilöstöä kehittämistyöhön”, kertoo palveluesimies Päivi Meriläinen Haukiputaan asumispalveluista.

Yrityksille tukea myös kaupallistamiseen

HIPPA-hankkeessa on ollut mukana start up- ja pk-yrityksiä. Yrityksiä on autettu tuotekehityksessä, mutta myös palveluasumista parantavien digitaalisten tuotteiden ja palveluiden kaupallistamisessa.

“Asiakas- ja markkinaymmärryksen lisääminen ja sitä kautta arvonluonti asiakkaalle ovat olleet se ykkösjuttu. Tähän on annettu monia työkaluja HIPPA-hankkeen Kaupallistamisen työpajoissa. Yritykset ovat oppineet, miten liikeideaa kirkastetaan ja paketoidaan ja miten liini markkinointi toimii”, TAMKin projektipäällikkö Tarja Heinonen kertoo.

Katso video: Kaupallistamisen työpajoissa paneuduttiin esimerkiksi asiakasymmärrykseen.

Lopppuwebinaari luo näkymiä tulevaisuuden asumiseen

Kaikille avoimessa HIPPA-hankkeen loppuwebinaarissa Parhaat asiat tehdään yhdessä tutustutaan tarkemmin erilaisten ratkaisujen kehittämiseen ja kuulla visioita siitä, millaista tulevaisuuden asuminen voisi olla. Webinaarissa esiintyvät niin futuristi Perttu Pölönen kuin taiteilija Aira Samulinkin.

“Meidän tulee kehittää ratkaisuja, jotka ovat parempia, ei tehokkaampia. Teknologiaa ei pidä käyttää tai soveltaa vain siksi, että se tehostaa jotain prosessia, vaan tärkeää on ymmärtää laajempi kuva. Tehokkuus sikseen – tekeekö se elämästä parempaa?” kysyy futuristi Perttu Pölönen.

“Nyt on tietysti niin, että omaiset asuvat kaukana, jopa eri maanosissakin nykyään. Mutta meillä on myös mahdollisuuksia, että kotona on turvallista, eikä se ole rahasta kiinni. Meillä on turvallisuusteknologiaa, josta me saisimme vientiartikkeleita. Turvallisuusteknologia toimii pilvipalvelun kautta, joten voi olla kotona ja siellä nämä laitteet seuraavat niin, ettei niitä edes huomaa”, kertoo Aira Samulin. Samulin on innokas kotona asumisen puolestapuhuja ja webinaarissa päästään kurkistamaan Samulinin digikotiin.

“Me haluamme tulla kuulluksi ja nähdyksi. Nykyajan ratkaisuilla on helpompi pitää yhteyttä yllä, mutta todellista yhteyttä ne eivät korvaa. Kun tarvitsemme apua ja hoitoa, tarvitsemme niin uusia digiratkaisuja kuin myös ihmisiä ympärillemme”, Perttu Pölönen sanoo.

HIPPA-hankkeen loppuwebinaari: Parhaat asiat tehdään yhdessä
Aika: ke 2.12.2020 klo 9.12
Paikka: Metropolia ammattikorkeakoulun YouTube-tilillä ja Zoomissa
Ilmoittautuminen: 30.11.2020 mennessä tämän ilmoittautumislinkin kautta.

Lue lisää webinaarista ja tutustu webinaarin ohjelmaan.

Lisätietoja:
Toini Harra, Metropolia amk
toini.harra(at)metropolia.fi

Tarja Heinonen, Tampereen amk
tarja.heinonen(at)tuni.fi

Kirsi Jokinen, Oulun amk
kirsi.jokinen(at)oamk.fi

Alkuperäinen teksti: Minna Kilpeläinen, Metropolia amk