Suomalaiset haluavat luontoon, myös pääkaupunkiseudulla. Matka Nuuksion kansallispuistoon mielletään kuitenkin julkisilla työlääksi, ja parkkipaikat täyttyvät. Perille asti -hanke lähti hakemaan ratkaisuja näihin haasteisiin.
Suomalaisten into luontoelämyksiin on kasvussa. Heti pääkaupunkiseudun tuntumassa levittäytyy yksi luontoaarre, Nuuksion kansallispuisto. Yli 340 000 kävijää vieraili Nuuksiossa toissa vuonna.
“Nuuksiossa on runsaasti potentiaalia”, Karoliina Korpela Espoo Marketingista toteaa. “Kaupunkielämän vastapainoksi haetaan luontoelämyksiä, ja luontoon hakeudutaan yhä enemmän arjen lomassa, omalla lähiseudulla.” Korpela toimi Espoossa projektipäällikkönä Perille asti -hankkeessa. Vantaan, Helsingin ja Espoon yhteishanke teki kaksikymmentä kokeilua, joissa kehitettiin uusia ratkaisuja liikkumiseen pääkaupunkiseudulla.
Nuuksion alueen haasteita selvitettiin matkailualan toimijoiden kanssa hankkeen aluksi. Pallo heitettiin seuraavaksi yrityksille, joita pyydettiin ehdottamaan ratkaisuja. Ehdotuksista parhaat valittiin kahdeksan ja yhdeksän kuukauden kokeilujaksoihin. Verkkopalvelut Nuuksioon.fi ja Parkkihaukka.fi etenivät testaukseen. Haltian ja Haukkalammen välille kokeiltiin sukkulabussia.
Parkkihaukka näyttää pysäköintipiikit
Kävijätutkimusten mukaan 85 prosenttia tulee Nuuksioon omalla autolla. Kun autoilla tullaan, täyttyvät myös parkkipaikat syksyn sienestyskaudella ja muiden kävijäpiikkien aikana. “Ajantasainen viestintä käyttöpiikeistä on puuttunut, mikä on johtanut ruuhkiin ja väärinpysäköinteihin”, Korpela sanoo.
Parkkihaukka näyttää kameroilla ajantasaisen tilanteen Haukkalammen ja Kattilan parkkipaikoilta. “Kokeilun aikana sivuilla käytiin katsomassa parkkipaikkoja noin 50 000 kertaa, joten tarvetta palvelulle on”, Korpela arvelee.
VTT:n kehittämää, aurinkovoimalla toimivaa palvelua voi hyödyntää retkipäivän suunnittelussa keväästä syksyyn saakka. Tällä hetkellä Parkkihaukka on vielä talvitauolla. Korpelan mukaan Parkkihaukalle ennätti muodostua kokeilun aikana vakiintunut käyttäjäkunta, joka suunnitteli omat käyntinsä pysäköintitilanteen mukaan. Myös Metsähallitus totesi palvelun vaikuttaneen osaltaan ruuhkien vähenemiseen.
Nuuksioon.fi kannustaa liikkumaan julkisilla henkilöauton sijaan. Palvelu sisältää HSL:n reittioppaan tiedot ja ehdotuksia, joissa yhdistetään uudella tavalla reittejä Nuuksiosta ja sitä ympäröiviltä virkistys- ja luontoalueilta. Matkailuneuvojilta tulleen vinkin perusteella sivustosta tehtiin myös englanninkielinen versio. Palvelun on määrä jäädä käyttöön hankkeen jälkeenkin.
Sujuvilla yhteyksillä lisätuloja yrittäjille
Yksittäisten kansainvälisten matkailijoiden määrä on lisääntynyt, ja he käyttävät useimmiten julkista liikennettä. Matka Helsingin keskustasta Nuuksioon mielletään kuitenkin työlääksi. Haukkalammelle, joka on yksi Nuuksion suosituimmista palvelukeskittymistä, on lähimmältä bussipysäkiltä matkaa kaksi kilometriä.
Nuuksiossa kokeiltiinkin sukkulabussia luontokeskus Haltian ja Haukkalammen välillä. Se täydensi julkisen liikenteen palveluja ja paransi saavutettavuutta. “Kokeilu jäi kuitenkin muita lyhyemmäksi tieliikennelain muutosten takia”, Korpela harmittelee.
Korpela uskoo, että sujuvampi julkinen liikenne toisi enemmän matkailijoita alueelle, myös kansainvälisiä. ”Mikäli yhteyksiä saataisiin sujuvammiksi, kävijöillä olisi enemmän aikaa myös paikallisten palveluiden käyttämiseen, joten yrittäjät saisivat lisätuloja.”
Metsähallitus hallinnoi Nuuksion kansallispuistoa, ja oli aktiivisesti mukana hankkeessa sen alkuaskelista saakka. “He sitoutuivat hienosti kehittämiseen, ja ovat nyt kiinnostuneita jatkamaan näitä palveluita alueella”, Korpela kertoo.