Omistajanvaihdos on potentiaalinen reitti yrittäjäksi – yli 60 000 yrityksellä vaihdos edessä

09.04.2019

Yli 60 000 yritystä Suomessa on omistajanvaihdoksen edessä nykyisen omistajan jäädessä eläkkeelle lähivuosina.

”Omistajanvaihdos on helppo tie yrittäjyyteen, sillä asiakkaat ja brändi ovat yrityksellä jo valmiina. Uusi omistaja voi jatkaa liiketoiminnan kehittämistä siitä, mihin edellinen jäi”, yliopettaja Antti Sekki Laurea ammattikorkeakoulusta sanoo.

Startup-yrittäjyys on ollut julkisuudessa viime vuosina paljon. ”Startupin perustaminen on kuitenkin huomattavasti haastavampaa kuin muut yrittämisen mallit. Jos tuote tai palvelu on uusi ja innovatiivinen, markkinat täytyy ensin opettaa uuteen”, Sekki sanoo. ”Kestää jopa kahdeksan vuotta, että startupista voi puhua vakiintuneena bisneksenä, jonka prosessit toimivat ja toiminta on ylipäätään kannattavaa.” Myös rahoituksen hankinta haastaa startup-yrittäjän, sillä Suomen pääomasektori on vielä pieni verrattuna esimerkiksi Yhdysvaltoihin.

Jos ostat, katso huolella konepellin alle

Kun olemassa oleva yritys on vaihtamassa omistajaa, korostuu ostajan taito arvioida yrityksen tilannetta. Ostokohteen taloudellinen tilanne on yksi tärkeimmistä, ettei uusi omistaja päädy maksamaan yrityksestä liikaa. Lisäksi olisi oltava pelisilmää sille, mihin suuntaan yrityksen liiketoimintaa pitäisi kehittää ja miten yritystä johdetaan.

Suomessa on yli 60 000 yritystä, joille omistajanvaihdos on ajankohtaista seuraavien vuosien aikana. Ilmiö koskee välillisesti vielä suurempaa joukkoa ihmisiä, sillä eläköityvän omistajakunnan yrityksissä on kaikkiaan 250 000 henkeä töissä. Reilu 20 prosenttia yrityksistä löytää jatkajan perhepiiristä. Loput tulevat myyntiin, jos yrittäjä on hoitanut eläkemaksunsa eli hänen on taloudellisessa mielessä ylipäätään mahdollista jäädä eläkkeelle.

Jos myynnissä olevat yritykset kiinnostavat, kannattaa olla yhteydessä yritysvälittäjiin. Myös kunnalliset kehitysyhtiöt tekevät monella alueella aktiivista työtä jatkajien ja yritysten yhteen saattamiseksi. “Korkeakoulun roolina on kannustaa opiskelijoita tähän yrittäjyyden muotoon ja jatkossa verkostosta voi löytyä entistä enemmän jatkajia. Tästä syystä etenkin pienten yritysten kannattaa pitää tämä näkökulma kirkkaana mielessä”, Sekki muistuttaa.

Kaupallista oma osaaminen – sitä tarvitaan

Sekki viittaa ennusteeseen, jonka mukaan 2030-luvun lopulla jo noin 60 prosenttia työvoimasta työllistää itse itsensä. ”Tähän pitäisi kiinnittää enemmän huomiota nuorten yrittäjyyskasvatuksessa”, hän sanoo. ”Yrittäjyyskasvatuksen pitäisi lähteä helpoimmasta päästä eli ensin opetellaan oman osaamisen kaupallistamista. Myös myyntiagentuurit ovat yhtenä vaihtoehtona yrittäjyyspolulla.”

Erityisesti pienille, yhden-kahden hengen yrityksille uuden omistajan löytyminen voi olla takkuista. ”Yritykset, joilla oma tuote, löytävät jatkajan helpommin kuin yritykset, jotka toimivat alihankkijana isommille yrityksille”, Sekki lisää.

Maaliskuun lopussa päättyi 6Aika-hanke Hyvinvointiyritykset kiertoon, joka ajoi omistajanvaihdosten asiaa hyvinvointialalla.

Jaa artikkeli