6Aika-vaikutuksia pelialalla: Helsinki Games Capital ja pelialan osaamisen kehittämistä

10.03.2021 | HelsinkiUutiset
Kaksi miestä (Haila ja Sihvola) seisoo rinnakkain rappusilla, toinen alempana ja toinen ylempänä. Toisella on päällä t-paita, jonka rinnassa on Helsingin kaupungin logo.

Teemu Haila (vas.) ja Sebastian Sihvola Helsinki Games Capitalin tiloissa Maria 01:ssä. Kuva: Helsingin kaupunki/Ilkka Ranta-aho.

– Emme olisi saaneet Helsinki Games Capitalia aikaan ilman tätä hanketta.

Näin kommentoi pelialan konkariyrittäjä Teemu Haila Kasvun ekosysteemit -hanketta. Kolmevuotiseen hankkeeseen kuuluu isoja eri teemoja, joista yksi on peliala. Hailan mainitsema iso konkreettinen hankkeen tulos, Helsinki Games Capital, on paitsi yhteisö, myös Maria 01:ssä startup-kampuksella sijaitseva pelialan yhteinen tila.

Hailan mielestä yhteinen keskus on alalle tärkeä jo verkostoitumisen kannalta. Kaikki hyötyvät päästessään keskustelemaan ideoistaan, parantamaan niitä ja kirittämään toinen toisiaan.

Hän huomauttaa, että pelialalla töitä tehdään intohimoisesti, rakkaudesta lajiin. On tärkeää kokea yhdessä, miksi tätä tehdään.

– Pandemian aikana moni asia on meinannut lässähtää korona-flegmaan, mutta Helsinki Games Capital on tehnyt jalkatyötä ja tuonut meitä yhteen. Keskuksen vaikutus näkyy yleisenä aktiivisuutena.

Kaksi miestä (Haila ja Sihvola) pelaavat flipperiä, molemmilla on suojamaskit kasvoilla.
Haila (vas.) ja Sihvola Helsinki Games Capitalin tiloissa Maria 01:ssä. Kuva: Helsingin kaupunki/Ilkka Ranta-aho.

Ammattiosaamiseen kuvaukset

6Aika-hankkeiden vaikutukset ovat ulottuneet myös pelialan opiskeluun. Projektipäällikkö Saija Heinonen Metropolia Ammattikorkeakoulusta kertoo, että Osaamisen pelimerkit -hanke synnytti kaksi isoa kokonaisuutta, joita on päästy hyödyntämään käytännössä ja joista on kuulunut positiivista palautetta.

Opiskelijapelikilpailuissa Bit1.fi etsitään Suomen parasta opiskelijapeliä.

– Kilpailu on erittäin hyvä oppimiskokemus opiskelijoille, ja se lähentää työelämää ja pelikoulutusta. Kilpailun voittajatiimin valitsevat pelialan ammattilaiset.

Koronan takia kisailu joudutaan pitämään verkossa, mutta kun olot normalisoituvat, ne ovat jälleen live-tapahtumia.

– Tarkoitus on järjestää niitä vuosittain. Helsinki Games Capital on ottanut hoitaakseen kilpailun koordinointivastuun, ja pääkaupunkiseudun esikarsinnat, Prebitit, järjestetään sen tiloissa Maria 01:n pelialan toimijoiden talossa.

Kilpailu on valtakunnallinen, ja mukaan pääsee, kunhan vain opiskelee pelialalla.

Toinen 6Aika-hankkeen konkreettinen tulos on pelialan osaamiskartta. Melko uutena ammattialana peliala on vielä melko järjestäytymätön, ja osaamiskartta auttaa standardoimaan ammattinimikkeitä ja osaamista – tai ainakin osoittaa standardoinnille suuntaa.

Ammattialoittain jaotellun kartan osaamistavoitteita kirjoitettiin yhdessä alan ammattilaisten kanssa. Ne kuvastavat samalla alan osaamistarpeita.

Kartta tarjoaa opiskelijoille oppimispolkuja kohti pelialan ammatteja, ja opintojaksosisältöjä voidaan yhtenäistää kartan osaamistavoitteiden kanssa.

Suunnitelmissa on jatkohanke, jolla osaamiskuvaukset saadaan jatkokehitettyä osaamismerkeiksi (competence-based open badges), joita voi hakea ja myöntää. Tällöin merkkejä voidaan hakea oppilaitoksissa opintojaksojen päätteeksi, ja pelitalot voivat myöntää merkkejä työntekijöilleen henkilöstön osaamiskartoituksen päätteeksi.

Osaamismerkit toimivat hieman samaan tapaan kuin näyttötutkinnot: osaaminen osoitetaan ennalta määritetyllä tavalla, ja arvioija arvioi näytön riittävyyden. Merkin saa, jos osaaminen tulee osoitetuksi. Yksittäiset merkit ovat kuitenkin huomattavasti matalamman kynnyksen menetelmiä kuin näyttötutkinnot.

– 6Aika-hankkeen merkittävä hyöty on ollut lisäksi pelialan oppilaitosten yhteistyön tiivistyminen.

Pelialaa hyödynnettävä nykyistä paremmin

Erityissuunnittelija Sebastian Sihvola Helsingin kaupungilta kertoo, että Suomen pelistudiot ovat maailman kärkeä. Alan kehitys on ollut esimerkiksi ruotsalaisia edellä jo seitsemän vuoden ajan, mutta naapurissa liiketoiminta pelialan ympärillä kasvaa nyt nopeasti.

Suomalaisten peliyrittäjien aiempaa tiiviimpi verkostoituminen sekä yhteistyö oppilaitosten kanssa ovat toisin sanoen erittäin tarpeellisia.

Sihvola pohtii, että Suomessa on alettu ymmärtää, kuinka pelialalla on osattu tehdä asioita oikein ja kuinka nuo opit olisi saatava myös muun bisneksen käyttöön. Muiden alojen olisi mahdollista hyödyntää liiketoiminnassaan nykyistä paremmin esimerkiksi pelialalta tulevaa käyttäjäkokemusta.

– Peliala on pioneerina teknologian kärjessä, mitä niin ikään on hyödynnetty liian vähän. Helsinki Games Capitalin on tarkoitus auttaa esimerkiksi terveysteknologia-alaa hyödyntämään pelialan oppeja.

Sihvola huomauttaa, että koska peliala on niin moninainen ja tärkeä tekijä ohjelmistoteollisuudessa yleisemminkin, siitä on pidettävä hyvää huolta ja katsottava, että alalle saadaan huippuosaajia.

– Suomalainen peliteollisuus on maailmanlaajuisesti kiinnostava kohde, meitä seurataan muualla tarkkaan.

Hankkeessa synnytetty Helsinki Games Capital tuo yhteen pelialan toimijat ja toimii osaamiskeskittymänä. Kiinnostuitko keskittymän toiminnasta? Ota yhteyttä, toimitusjohtaja Antti Salomaa, antti.salomaa(at)helsinkigamescapital.fi

Helsingin kaupunki on palkannut pelialan asiantuntijoita, jotka tukevat yritysten kehittymisessä ja verkostoitumisessa. Pelialan yhteyshenkilö NewCo Helsingissä on Vesa Raudasoja, vesa.raudasoja(at)hel.fi

Teksti: Helsingin kaupunki