Oulun ympäristöohjelman linjauksista keskeisin on hiilineutraali Oulu 2040. Tätä tavoitetta tukee osaltaan Vähähiilinen liikkuminen liikennehubeissa -hanke, joka Oulussa kehittää etenkin uusia vähähiilisiä liikkumispalveluja ja älykästä pysäköintiä. Suomen pyöräilypääkaupunkina ja talvipyöräilyn kansainvälisenä mallinakin tunnetussa Oulussa on avattu liikennedatojen rajapintoja vapaasti saataviksi ja hyödynnettäviksi. Kokeiluilla ja pilotoinneilla pyritään saamaan yrityksille referenssejä ja liiketoimintamahdollisuuksia.
Oulussa, Espoossa, Tampereella ja Turussa toteutettava Vähähiilinen liikkuminen liikennehubeissa -hanke tutkii, kehittää ja kokeilee miten liikkumista voitaisiin muuttaa vähähiilisemmäksi.
– Valtakunnan tasolla hanke tukee kestävän liikenteen kasvua. Oulussa hanke puolestaan edistää kaupungille tärkeitä vähähiilisyys- ja ympäristötavoitteita, sanoo projektipäällikkö Sami Puuperä. Hanke parantaa yritysten liiketoimintamahdollisuuksia uusissa liikkumisen palveluissa, matkaketjujen kehittämisessä, pysäköintijärjestelmän kehittämisessä, robottibusseissa ja sähköisissä liikkumisvälineissä.
Työpajat ja keskustelut sidosryhmien kanssa ovat nostaneet Oulussa esille ongelmia ja haasteita etenkin pyöräilyyn liittyen. Yksi konkreettinen esimerkki on pyöräpysäköinnin kehittäminen.
– Kaivataan turvallista tapaa pyöräpysäköintiin, jotta oman kalliin pyörän uskaltaa jättää parkkiin.
Mukana olevat kaupungit ovat nimenneet yritysyhteistyön kehitysalustakseen hubin tai hubeja, joissa on tunnistettu potentiaalia erilaisten liikkumispalveluiden kehittämiselle, kestävän liikkumisen parantamiselle ja päästöjen vähentämiselle.
– Oulun hubina oli alun perin Linnanmaan kampus, mutta korkeakoulujen etäopetus on vähentänyt liikkumisen ja pysäköinnin alueella minimiin. Uusi hubi on Kontinkangas, jossa myös kohtaavat suuret säännölliset kävijämäärät ja vahva julkinen liikenne. Hubin vaihtumisen jälkeen lähdimme liikkeelle lähtötietojen selvittämisellä. Tarkoitus on saada haastehakuja auki yrityksille loppuvuodesta 2021. Kokeilujen kautta avautuu yrityksille hyötyjä ja liiketoimintamahdollisuuksia, Puuperä kertoo.
Sami Puuperän mukaan Oulussa pyritään kokeiluilla ja pilotoinneilla saamaan yrityksille referenssejä ja liiketoimintamahdollisuuksia. Käytännössä lopputulema voi olla vaikka opastusapplikaatio tai pysäköintiä helpottava sovellus. Mahdollisuuksia on runsaasti.
– Sähköistyvän liikkumisen lisäksi esimerkiksi helpompaa pysäköintiä ja turhan ajamisen välttämistä. Edistetään matkaketjuja, pyöräilyä ja joukkoliikennettä, jolloin tarve käyttää henkilöautoa vähenee, summaa Puuperä.
Liikennedata avataan Oulussa kaikkien käyttöön
Liikenteen reaaliaikaiset rajapinnat (LIIRA) -hankkeessa avattiin liikennedatojen rajapintoja vapaasti saataviksi ja hyödynnettäviksi. Oulun kaupungin liikenneinsinööri Harri Vaaralan mukaan Oulussa onkin periaate, että liikenteestä kerätty data avataan, ellei siinä ole henkilötietosuojan kannalta jotain sensitiivistä.
– LIIRAssa avattua liikennekameradataa pystyvät kolmannet osapuolet hyödyntämään avoimen rajapinnan kautta. Dataa myös esitetään oulunliikenne.fi-palvelussa graafisen käyttöliittymän kautta, Vaarala kertoo. Liikennedatan ympärillä on paljon hypetystä, mutta liiketoiminnassa riittää vielä kehitettävää, sanoo Vaarala. Nyt esimerkiksi viranomaiset tai kaupunki kadunpitäjänä hyödyntävät liikenteestä kertyvää suurta datamassaa aktiivisesti.
– Oulussa kerätään liikennevaloista valtava määrä dataa, ja sitä hyödynnetään liikenteenhallinnan ja liikennevalojen optimoinnissa. Meillä onkin ollut jo 10 vuotta käytössä liikennevalojen keskusjärjestelmä – kehitimme hieman vahingossa tosielämän IoT-järjestelmän jo kauan ennen kuin koko asiasta puhuttiin, sanoo Vaarala hymyillen.
Otolliset olosuhteet kannustavat pyöräilemään vuoden ympäri
Oulu pyöräilykaupunkina, ja etenkin oululaisten ahkera talvipyöräily, on noussut suuren kansainvälisen mediahuomion kohteeksi. Pyöräilyyn panostetaan Oulussa osana vähähiilistä liikkumista, sanoo Harri Vaarala.
– Muutenkin kaikki liikenteen saralla tekemämme liittyy enemmän tai vähemmän liikenteen ilmastovaikutuksen pienentämiseen. Keskustan liikennejärjestelmää pyritään muokkaamaan vähäautoisemmaksi, ja joukkoliikenteessä pyritään kilpailutusten kautta vähäpäästöisempään kalustoon.
Liikenneinsinööri Vaarala on mukana kehittämässä pyöräliikennettä, jonka menestystä alettiin Oulussa rakentaa fiksuilla ratkaisuilla jo 1970-luvulla.
– Oulussa ymmärrettiin rakentaa pyöräliikenteelle erillistä verkostoa, joka on irrallaan autoliikenteen käyttämistä väylistä. Näin pyöräily kesällä metsän keskellä on miellyttävämpää ja reittien talvikunnossapito on helpompaa.
Vaaralan mukaan otolliset olosuhteet kehittävät pyöräilyä entisestään. Eivät oululaiset ole sen karaistuneempia kuin muutkaan ihmiset, mutta laaja, hyväkuntoinen verkosto houkuttelee pyöräilemään vuoden ympäri.
Lisätietoja:
Sami Puuperä, Projektipäällikkö
puh. 050 523 4356
sami.puupera (at) ouka.fi
Sari Hyvärinen, 6Aika-viestintä, Oulun kaupunki
puh. 044 703 1317
sari.hyvarinen (at) ouka.fi
Teksti: Oulun kaupunki